Jan van der Heyde II                                      
 

Meer foto's

 

2010
23 augustus 2015 Sail Amsterdam
foto collectie B.A.S.M. © - Foto: P. Klein ©

 

2010
23 augustus 2015 Sail Amsterdam
foto collectie B.A.S.M. © - Foto: P. Klein ©

 

2010
23 augustus 2015 Sail Amsterdam
foto collectie B.A.S.M. © - Foto: P. Klein ©

 

2010
17 januari 2014 Haven Maassluis
foto collectie B.A.S.M. © - Foto: D. Reijne ©

 

2010
17 januari 2014 Haven Maassluis
foto collectie B.A.S.M. © - Foto: D. Reijne ©

 

2010
17 januari 2014 Haven Maassluis
foto collectie B.A.S.M. © - Foto: D. Reijne ©

 

2010
17 januari 2014 Haven Maassluis
foto collectie B.A.S.M. © - Foto: D. Reijne ©

 

2010
actief tijdens de vlootschouw op 15-10-2001 ter ere van het prinselijk bezoek van Willem-Alexander en Maxima Zorrequita aan Rotterdam.
foto collectie B.A.S.M. © - Foto: L. Schuitemaker ©

 

 

 

Gegevens

 

 

 

Disclaimer



Foto verantwoording



Naar start fotogalerij sleep & duwboten



• Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting

 

 

 

Het Verhaal

 

Motorblusboot JAN VAN DER HEYDE, een uniek schip

351 acties

De Blusboot : JAN VAN DER HEYDE werd in 1929 / 1930 gebouwd door de Duitse Schiffswerft und Machinenbau August Pahl te Hamburg / Finckenwerder, onder toezicht van het ingenieursbureau voor scheepsbouw M.A. Cornelissen te Amsterdam.
Eind 1930 werd het schip tot volle tevredenheid van de opdrachtgever opgeleverd.
De JAN VAN DER HEYDE kwam voor het eerst in actie in januari 1931 bij een grote brand aan een van de Amsterdamse grachten.
Sinds dien heeft het schip 54 jaar lang bij het Amsterdamse brandweerkorps dienst gedaan als blusboot en is in totaal 351 maal in actie gekomen.
Vaak zelfstandig als drijvende brandspuit, maar ook regelmatig als waterleverancier voor een of meer brandweerauto’s.
In 1983 werd de JAN VAN DER HEYDE van de sterkte afgevoerd en met pensioen gestuurd. De boot ging voor het symbolische bedrag van één gulden over in eigendom aan de stichting Nationaal Brandweermuseum in Hellevoetsluis.

Zware bouw

De afmetingen van het schip bedragen: lang 17,00 m, breed 3,75 m en diep 1,25 m.
Met het hoogste vaste punt boven de waterlijn van 1.40 m.
Het werd zodanig zwaar gebouwd, dat sterk ijs kan worden gebroken.
Door zijn afmetingen en door de zware bouw was de JAN VAN DER HEYDE in staat om het gehele jaar door, in alle uithoeken van de stad Amsterdam in actie te komen.
De JAN VAN DER HEYDE kon 10.000 liter per minuut geven.
Bij de bouw werd een hoge mate van bedrijfszekerheid nagestreefd.
Zowel het voortstuwing, als het pompmechanisme was dubbel uitgevoerd, dat wil zeggen twee roeren, twee schroeven twee motoren en twee pompen.
In 1965 werd de machinekamer gemoderniseerd.
De oorspronkelijke ingebouwde Maybach 6 cilinder 4 tact benzinemotoren werden vervangen door twee Daf motoren type 575 zes cilinder scheepsdieselmotoren in turbo uitvoering met elk een maximum vermogen van 140 pk.
Elke motor dient om bij het varen een schroef en bij brand een pomp aan te drijven.
De bij de bouw geïnstalleerde “Amag – Hilpert” zelf aanzuigende centrifugaal schakelpomp werden toen gehandhaafd.
Ze kunnen gelijktijdig als afzonderlijk te werk worden in gesteld.
Gezamenlijk leveren de pompen maximaal 10.000 liter water per minuut.
In de volksmond werd het schip “JAN” genoemd.

Nationaal brandweermonument

Na 1983 raakte de blusboot in verval.
Op initiatief van de Rotterdamse stichting Openlucht Binnenvaartmuseum werd het schip in juni 1989 ter restauratie naar de Oude Haven te Rotterdam gehaald.
Op 24 april 1990 werd de JAN VAN DER HEYDE door het brandweermuseum voor voorlopig twaalf jaar in permanente bruikleen overgedragen aan de stichting blusboot JAN VAN DER HEYDE.
Deze stichting werd speciaal in het leven geroepen om de boot weer helemaal te restaureren en daarna in de vaart te houden als nationaal brandweermonument.
Met de door deze stichting bijeengebrachte middelen werd de blusboot in de oude glorie hersteld.
Het casco werd gestraald en opnieuw geschilderd, de motoren, keerkoppelingen en bluspompen werden geheel gereviseerd.
Het elektrische systeem werd vervangen door een nieuw, en aan de huidige eisen en normen voldaan.
De roefbetimmering werd vrijwel geheel gerestaureerd en in oude staat hersteld.
Tenslotte werd het dek vervangen door een nieuw teakhouten dek van bijna vijf centimeter dik.

Vlak voor de geplande afronding van de restauratie kwam de JAN VAN DER HEYDE door een noodlottig ongeval op 7 oktober 1990 in de Oude Haven te Rotterdam tot zinken.
De volgende morgen reeds werd het schip gelicht.
Desondanks was er verschrikkelijk veel schade en moest een heleboel van het reeds uitgevoerde werk op nieuw worden gedaan.
De JAN VAN DER HEYDE werd op 28 juni 1991 in de Oude Haven te Rotterdam feestelijk opnieuw in gebruik genomen door de erespuitgast Mr. P. Blusse van Oud Alblas.

Bron: Het blad Stichting blusboot JAN VAN DER HEYDE.

 

 

 

Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART © 2012